Kryssning i Medelhavet

Den perfekta platsen för nya värdeord

Med lite över 300 personer kryssade vi med det franska fartyget Club Med 2 från Nice till Calvi, vidare till Portofino och tillbaka till Nice. Som så många gånger förr chartrade vi hela fartyget då vi på så vis kan styra rutten, tiderna, stoppen och hela arrangemanget från start till mål.

Deltagarna kom inte bara från Lund utan även från Warszawa, San Diego och San Francisco. Både reguljärflyg samt ett specialchartrat flygplan användes för att transportera alla medarbetare ner till Nice för incheckning. VD:n mötte upp alla på bryggan, det var bara kaptensmössan som fattades. Vi hade såklart brandat fartyget med företagets flaggor och visade filmer på alla TV-skärmar ombord. Medarbetarna möttes av musik, en välkomstdrink och en uppdukad lunchbuffé. När vi seglade ut ur Nice hamn spelades pampig musik när de enorma seglen på detta fem-mastade fartyg fylldes av vinden.

Fördelen med kryssning är att ni har alla medarbetare tillsammans och kan mingla runt och prata obehindrat med varandra. Alla är samlade och ingen ger sig ut på egna upptåg. Möjligheterna till nätverkande och socialt umgänge med kollegorna är därmed optimalt. På dagarna stannar fartyget i utvalda hamnar, med olika aktiviteter i varje hamn eller lite tid för egna strövtåg för deltagarna för att senare samlas igen för konferens eller gemensamma måltider.

Vi hade ett genomgående tema på denna konferensresa. Konferenspassen, men även aktiviteterna, genomfördes med temat ”You will never work alone” samt värdeorden ”Engage. Create. Deliver”. Medarbetarna var uppdelade i 33 grupper som alla spelade in en film om värdeorden och dess betydelse. Filmerna visades sedan och det resulterade i allt från glädjetårar till eftertänksamhet. Temat var ständigt närvarande och bearbetades, nöttes och stöttes och efter tre dagar till havs hade med säkerhet alla medarbetarna en tydlig bild av företagets mål och visioner.